söndag 7 oktober 2012

Återbruks sömnad

Cover a spot har ju fördelen att man kan förlänga användningstiden för en del plagg. Tyvärr är det ju så att det finns plagg som, inte går att rädda så att säga. Jag kastar aldrig kläder! Det är faktiskt helt sant. Antingen syr jag om saker eller så använder jag mig av muddarna, dragkedjorna, knapparna, tygbitarna etc etc.
 
Här nedanför kan ni ta del av några nysydda plagg, sydda av gamla plagg. De randiga byxorna är sydda av ärmarna på en av mina tröjor som fått både fläckar och hål på framsidan. Mudden är fyndad second hand.
 

Kjolen i gul molnvelour är fodrad med brunt tyg från en tröja, mudden är second hand och mudd velouren fyndades ur en nära väns lapplåda. Kjolen är nämligen rätt så liten i storleken, 50/56.


Haremsbyxor sydda till en liten, någon månad gammal Signe, förra året. Byxorna var bland de enklaste jag någonsin sytt. Ett vuxenlinne förvandlades med hjälp av saxen och några enkla sömmar från att vara ett linne med smock till supersköna haremsbyxor med resår i bensluten.

Ofta är det den ordningen, ett vuxenplagg som blir till ett barnplagg. Det är enklast så i och med att man ibland måste klippa bort en del tyg eller så.
Samma princip ligger bakom alla barnjeans jag syr. De sys alltid av gamla, trasiga vuxenjeans som liksom spelat ut sin rätt som vuxenplagg.

I återbrukssömnaden återfinns ju också en del av tanken bakom namnet a million stories. Tanken att alla plagg, alla tyger har en historia, har en bakgrund som sedan jag får äran att fortsätta bygga på.

/ Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar