torsdag 6 december 2012

T-shirt beanie, bästa mössan



Nu är vintern här...
Med vintern kommer behovet av varmare kläder. Där satsar jag på second hand till största delen. Det finns dock ett plagg som är både enkelt och kul att skapa själv.

Mössor! Så enkelt så att man egentligen inte skulle behöva köpa dem. Till barnen har jag sytt många bomullsmössor av denna variant. Nu ville pappa i familjen ha en också.

Jag använder gamla bomullsplagg. I detta fall en t-shirt som fått några fläckar uppe vid kragen. T-shirten har dock varit en stor favorit för sambon (köpt av mig i USA när jag jobbade där några månader).

Hur gör man?
1. Klipp ut Två "ägg" (se bild 2 ovan) . Förslagsvis har man en gammal mössa som mall. Tänk på att klippa äggen väldigt långa och raka annars får man en mössa som är trekantig och toppig.

2. Vänd sedan äggen med rätsidorna inåt, nåla och sy ihop (sick-sack och raksöm eller med en Overlock). OBS: Lämna en liten öppning på ca. 3 cm på den "topp" som inte ska vara utåt på mössan.

3. Vräng mössan ut och in genom den lilla öppningen. Sy igen öppningen. Tryck sedan in den delen av mössan i den andra halvan.

4. Klart!! (se bild 1 ovan)

Vill man ha en varmare mössa kan man fodra med fleece. Då föreslår jag att man istället satsar på 4 st "halva ägg" som sedan sys ihop.

T-shirt beanie
I have made lot's of beanies for my kids simply by cutting two "eggs" out of old t-shirts and sweaters. Cheap and a very sustainable way of having a new beanie without buying a new one.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar